Algemene Verkoopsvoorwaarden
Digitron Industrial Systems BV – Versie: Nov ’25
1. Definities
1.1. “Verkoper”: Digitron Industrial Systems BV, met maatschappelijke zetel te Nijverheidsstraat 24, 2390 Malle, ingeschreven in de KBO onder nummer BE0461.939.734.
1.2. “Klant”: iedere professionele klant (onderneming) die goederen en/of diensten aankoopt bij Verkoper. Verkoper levert uitsluitend aan B2B-klanten (geen consumenten).
1.3. “Goederen”: alle door Verkoper aangeboden producten, componenten, installaties en aanverwante diensten, waaronder onder meer (niet-limitatief) vision camera’s, barcode readers, aanverwante hardware, software, configuratie, montage en inbedrijfname.
2. Toepassingsgebied
2.1. Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, prijsaanvragen, orderbevestigingen, verkopen, leveringen en diensten van Verkoper, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen.
2.2. De (aankoop)voorwaarden van de Klant zijn niet van toepassing, zelfs indien zij later in tijd zijn, tenzij Verkoper deze voorafgaand en uitdrukkelijk schriftelijk heeft aanvaard.
2.3. Afwijkingen op deze voorwaarden zijn enkel geldig indien ze schriftelijk door Verkoper zijn bevestigd. In dat geval blijven de overige bepalingen onverkort van toepassing.
3. Offertes en totstandkoming van de overeenkomst
3.1. Alle offertes en prijslijsten van Verkoper zijn vrijblijvend en louter informatief, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
3.2. Offertes zijn, behoudens andersluidende vermelding, geldig gedurende dertig (30) kalenderdagen vanaf de offertedatum.
3.3. Een overeenkomst komt slechts tot stand na schriftelijke orderbevestiging door Verkoper of vanaf het ogenblik waarop Verkoper start met de uitvoering van de bestelling.
3.4. Wijzigingen van een bestelling op vraag van de Klant zijn slechts geldig na schriftelijke aanvaarding door Verkoper. Eventuele meerkosten en extra termijnen zijn integraal ten laste van de Klant.
4. Prijzen
4.1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en zijn exclusief btw, taksen, heffingen, transport-, verpakking-, verzekering- en installatiekosten, tenzij anders vermeld.
4.2. Tenzij anders vermeld, zijn alle prijzen exclusief 21% btw.
4.3. Indien na de datum van de offerte of orderbevestiging één of meerdere kostprijsfactoren (zoals lonen, sociale lasten, grondstofprijzen, energie- of transportkosten, wisselkoersen, invoerrechten of btw) stijgen, mag Verkoper de prijzen evenredig aanpassen.
4.4. Voor leveringen binnen België, Luxemburg en Nederland geldt, tenzij anders overeengekomen, een vaste transportkost van 25,00 EUR per zending voor verpakkingen < 20 kg en < 150 cm. Voor grotere of zwaardere zendingen, of leveringen buiten deze landen, gelden aparte tarieven op aanvraag.
4.5. Voor orders met een netto goederenwaarde van minder dan 250,00 EUR (excl. btw) wordt een administratiekost van 8,00 EUR aangerekend.
4.6. Eventuele kortingen worden eenmalig toegekend en geven geen rechten voor volgende leveringen.
5. Leveringstermijnen
5.1. Leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting opgegeven en zijn geen resultaatsverbintenis, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
5.2. Overschrijding van de leveringstermijn, om welke reden ook, geeft de Klant geen recht op schadevergoeding, korting of ontbinding van de overeenkomst, tenzij in geval van opzet of zware fout van Verkoper.
5.3. De leveringstermijn gaat pas in nadat alle door de Klant te verstrekken informatie en documenten ontvangen zijn en eventueel overeengekomen voorschotten volledig zijn betaald.
6. Levering, risico-overdracht en transport
6.1. Tenzij anders overeengekomen, gebeurt de levering “EX WORKS” magazijn van Verkoper (Incoterms® laatste versie).
6.2. Het risico gaat over op de Klant zodra de goederen het magazijn van Verkoper verlaten of, indien de Klant zelf transport regelt, op het ogenblik dat de goederen ter beschikking worden gesteld.
6.3. Transport en verzekering gebeuren op kosten en risico van de Klant, zelfs wanneer deze door Verkoper worden georganiseerd.
6.4. Extra kosten die voortvloeien uit foutieve of onvolledige adresgegevens, afwezigheid bij levering of andere door de Klant veroorzaakte omstandigheden, zijn volledig ten laste van de Klant.
7. Eigendomsvoorbehoud
7.1. De geleverde goederen blijven exclusieve eigendom van Verkoper tot de volledige betaling van de hoofdsom, kosten en interesten.
7.2. Zolang de eigendom niet is overgegaan, mag de Klant de goederen niet verpanden of op enige wijze met zekerheidsrechten bezwaren. Doorverkoop in het kader van de normale bedrijfsuitoefening blijft toegestaan; in dat geval komt de vordering van de Klant op zijn afnemer automatisch in de plaats van de goederen.
7.3. Bij niet-betaling van een opeisbare schuld mag Verkoper de nog niet-betaalde goederen terugnemen waar deze zich bevinden. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de Klant. Een dergelijke terugname geldt niet als ontbinding van de overeenkomst, onverminderd het recht van Verkoper op schadevergoeding.
8. Keuring en klachten
8.1. De Klant moet de geleverde goederen onmiddellijk bij ontvangst visueel controleren op hoeveelheid, identiteit en zichtbare gebreken.
8.2. Zichtbare gebreken of niet-conformiteit moeten, op straffe van verval, schriftelijk en gemotiveerd worden gemeld binnen acht (8) kalenderdagen na levering.
8.3. Verborgen gebreken moeten, op straffe van verval, schriftelijk en gemotiveerd worden gemeld binnen acht (8) kalenderdagen na ontdekking en in ieder geval uiterlijk zes (6) maanden na levering.
8.4. Bij gebreken heeft Verkoper, naar eigen keuze, het recht de goederen te herstellen, te vervangen of te crediteren. De Klant heeft geen recht op bijkomende schadevergoeding, behoudens in geval van opzet of zware fout van Verkoper.
9. Garantie
9.1. Behoudens andersluidende schriftelijke afspraak verleent Verkoper een garantie van twaalf (12) maanden vanaf de leveringsdatum tegen verborgen materiaal- en constructiegebreken.
9.2. De garantie beperkt zich tot kosteloze herstelling of vervanging van het defecte onderdeel, naar keuze van Verkoper, en enkel indien het gebrek niet het gevolg is van foutief gebruik, onoordeelkundig onderhoud, wijzigingen door de Klant of derden, abnormale bedrijfsomstandigheden of normale slijtage.
9.3. Uitgesloten zijn in elk geval alle indirecte of gevolgschade (zoals productiestilstand, winstderving, verlies van data of klanten).
10. Montage, installatie en inbedrijfname
10.1. Indien de overeenkomst (mede) betrekking heeft op montage, installatie of inbedrijfname van vision camera’s, barcode readers of andere systemen door of onder verantwoordelijkheid van Verkoper, is de Klant ervoor verantwoordelijk dat alle noodzakelijke randvoorwaarden (toegankelijkheid, bekabeling, netwerk, mechanische voorzieningen, veiligheid, enz.) tijdig en correct zijn voorzien conform de instructies van Verkoper.
10.2. Wachturen of extra verplaatsingen die het gevolg zijn van het niet vervuld zijn van deze randvoorwaarden, of omwille van vertragingen veroorzaakt door de Klant of derden, worden bijkomend aangerekend aan de geldende uurtarieven en verplaatsingskosten van Verkoper.
10.3. Na inbedrijfname wordt een functionele test uitgevoerd volgens de vooraf afgesproken scope. Eventuele uitbreidingen of wijzigingen nadien worden beschouwd als meerwerk en afzonderlijk aangerekend.
11. Aansprakelijkheid
11.1. De totale contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van Verkoper is, behoudens opzet of zware fout, beperkt tot het factuurbedrag (excl. btw) van de levering waarmee de schade rechtstreeks verband houdt, met een absoluut maximum van [BEDRAG] EUR per schadegeval.
11.2. Verkoper is nooit aansprakelijk voor onrechtstreekse schade, gevolgschade of economische schade, waaronder maar niet beperkt tot winstderving, omzetverlies, productiestilstand of verlies van gegevens.
11.3. Geen enkele bepaling in deze voorwaarden sluit de aansprakelijkheid van Verkoper uit voor opzettelijke fout, zware fout of voor overlijden of lichamelijk letsel veroorzaakt door haar fout.
12. Overmacht
12.1. Onder overmacht wordt elke omstandigheid verstaan die de uitvoering van de overeenkomst door Verkoper geheel of gedeeltelijk verhindert en die buiten de redelijke controle van Verkoper valt, zoals onder meer (niet limitatief): oorlog, terrorisme, brand, natuurrampen, pandemieën, epidemieën, stakingen, lock-out, machinebreuk, storingen in energie- of telecommunicatievoorzieningen, vertragingen of wanprestaties van leveranciers of transporteurs.
12.2. In geval van overmacht wordt de uitvoering van de verplichtingen van Verkoper opgeschort voor de duur van de overmachtsituatie, zonder recht op schadevergoeding voor de Klant.
12.3. Indien de overmachtssituatie langer dan zestig (60) kalenderdagen duurt, hebben beide partijen het recht om de overeenkomst schriftelijk te beëindigen voor het nog niet uitgevoerde deel, zonder wederzijdse schadevergoeding.
13. Betalingsvoorwaarden
13.1. Tenzij anders vermeld op de factuur, zijn alle facturen betaalbaar binnen dertig (30) kalenderdagen na factuurdatum, netto en zonder korting.
13.2. Facturen worden geacht aanvaard te zijn indien zij niet binnen acht (8) kalenderdagen na ontvangst schriftelijk en gemotiveerd worden betwist.
14. Laattijdige betaling
14.1. Bij niet- of laattijdige betaling is van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest verschuldigd op het openstaande factuurbedrag, tegen de wettelijke interestvoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties.
14.2. Daarnaast is, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, een forfaitaire invorderingskost verschuldigd van minimaal veertig (40) EUR per onbetaalde factuur, onverminderd het recht van Verkoper om de werkelijk hogere, redelijke invorderingskosten te vorderen.
14.3. De niet-betaling op vervaldag van één factuur maakt alle andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk en volledig opeisbaar.
15. Opschorting en ontbinding
15.1. In geval van (dreigende) insolvabiliteit van de Klant, niet-betaling, of elke andere ernstige contractuele wanprestatie, mag Verkoper de uitvoering van haar verplichtingen opschorten of de overeenkomst van rechtswege en zonder rechterlijke tussenkomst ontbinden, via een eenvoudige schriftelijke kennisgeving.
15.2. In geval van ontbinding door toerekenbare fout van de Klant heeft Verkoper recht op vergoeding van alle reeds geleverde prestaties, gemaakte kosten en gederfde winst, onverminderd het recht om een hogere werkelijk geleden schade te bewijzen.
16. Intellectuele eigendom
16.1. Alle intellectuele eigendomsrechten op documenten, plannen, schema’s, software, tekeningen, berekeningen, offertes en andere materialen die door of namens Verkoper worden verstrekt, blijven exclusief eigendom van Verkoper of haar licentiegevers.
16.2. De Klant mag deze documenten en materialen niet kopiëren, doorgeven of gebruiken voor andere doeleinden dan de uitvoering van de overeenkomst, tenzij met voorafgaande schriftelijke toestemming van Verkoper.
17. Verwerking van persoonsgegevens
17.1. Verkoper verwerkt persoonsgegevens van contactpersonen bij de Klant in het kader van de uitvoering van de overeenkomst en het klantenbeheer, conform de toepasselijke wetgeving inzake gegevensbescherming (waaronder de GDPR).
17.2. Verdere informatie over deze verwerking is terug te vinden in de privacyverklaring van Verkoper, beschikbaar op [www.digitron.be/privacy].
18. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
18.1. Op alle overeenkomsten tussen Verkoper en de Klant is uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
18.2. In geval van betwisting zijn uitsluitend de rechtbanken van de Ondernemingsrechtbank Antwerpen bevoegd, onverminderd het recht van Verkoper om te dagvaarden voor de rechtbank van de maatschappelijke zetel of woonplaats van de Klant.